HVA NÅ MED RIKSVEG 4?

Torvild Sveen kom og fortalte om situasjonen rundt riksveg 4.

Han minnet om at riksveg 4 (Rv4) er av største viktighet for beredskap og sikkerhet, på samme måte som E 136 fra Kongsberg, Rv3 ved Elverum og vegene rundt flystasjoner. Vegen er hovedtransportåre for 13.000 store og små bedrifter, deriblant industriparken på Raufoss. Bedriftene sysselsetter 32.000 arbeidstakere. Verdiskapningen er 64 milliarder i året, og skattebidraget er 7,5 milliarder. Mye av produksjonen går rett til eksport og er meget konjunkturavhengig. Man konkurrerer med lavkostland, og er dermed avhengig av høy kvalitet, rask og sikker levering. Det går 35.000 trailere årlig fra vår region på Rv4, og man venter sterk produksjonsøkning de nærmeste årene. Vegen er sterkt ulykkesrammet. I 2020 skjedde det 58 ulykker med død eller alvorlig personskade.

Gjøvikbanen er den andre transportåren fra distriktet. Den er knapt modernisert siden Oskar 2. åpnet den i 1902. Toget bruker to minutter mindre tid nå enn den gang. Mye godstransport kunne foregå på en oppgradert utgave av den, med blant annet direkte spor inn til Raufoss industriområde, slik det faktisk var tidligere.

 

Strekningen fra Hunndalen til Mjøsbrua har stor trafikk, og mange dødsulykker har skjedd der. Den sørlige delen av vegen gjennom Nittedal er sterkt underdimensjonert. Den bør legges utenom Nittedal sentrum, Hagantunellen må oppgraderes, og vegen burde knyttes sammen med E6 fra Gjelleråsen.

Også for Oslo ville en oppgradert Gv4 være bra. Byen vokser i alle retninger, bortsett fra nordover langs Rv4. Her ligger et stort potensiale for byen.

Oslo har avvist samarbeid om å utvikle vegen. Tvert imot har man ønsket mindre trafikk gjennom Groruddalen, med Trondhjemsvegen som en «miljøgate». Dette til tross for at 73% av trafikken der viser seg å være lokal.

 

I Nasjonal Transportplan 2025 -2036 er strekningen Hunndalen – Mjøsbrua nevnt med kostnad 4,8 milliarder. Denne strekningen har en ulykkesfrekvens langt over gjennomsnitt. Statsbudsjett for 2025 legges fram i oktober. Forslag til budsjett 2026 har frist 26. oktober. Den 13. september er det et viktig møte om Rv4 på administrativt nivå. Den 27. september er det møte på politisk nivå.

 

Hvorfor har vårt distrikt så dårlig gjennomslag på riksplan? Torvild Sveen antyder at vi kanskje promoterer oss på gal måte. Vi har vakker og idyllisk natur, men vi får ikke fram at vi også er en viktig næringslivsaktør.



 
BESØK AV BYLAB

12. september 2024

BESØK AV BYLAB

Anne Marthe zettervall og Merethe Hveem fortalte om BYLAB Gjøvik. Bylab er sammensatt av ordene «by» og «laboratorium». Ordsammensetningen blir brukt om en metode for samfunnsplanlegging.

BEDRIFTSBESØK HOS SNERTINGDAL YSTERI OG TSH INTERIØR

5. september 2024

BEDRIFTSBESØK HOS SNERTINGDAL YSTERI OG TSH INTERIØR

Snertingdal ysteri har oppnådd premier for sine oster. Torill Sogn Haug srtår bak den gjenoppstartede bedriften. Ved siden av dette driver hun også TSH interiør. Vi hadde et spennende besøk hos henne.

HVA NÅ MED RIKSVEG 4?

5. september 2024

HVA NÅ MED RIKSVEG 4?

Torvild Sveen kom og fortalte om situasjonen rundt riksveg 4.

5. september 2024

SOMMERLEIR FOR BARN 2024

Det er blitt en tradisjon at vår klubb arrangerer et fem dagers aktivitetsopplegg for barn i månedsskiftet juli/august.

OPPSTART HØSTSEMESTERET 2024

5. september 2024

OPPSTART HØSTSEMESTERET 2024

Vår nye president Ursula Julich-Øversjøen ønsket velkommen til ny sewsong. M Ingvild Nagell-Dahl og Jon Lotterud bidro med musikk og sang.

Sosiale medier

Møteinformasjon

Møtested: Quality Hotel Strand Gjøvik
Adresse: Strandgaten 15
Postnummer: 2815
Sted: Gjøvik
Land: NO
Møtedag: Tirsdag
Møtetid: 18:30
Møtespråk: no

Place content here

Møtearkiv fra
før August 2022



rotary lenker

Nyheter fra
rotary INTERNATIONAL:

Loading RSS...

Nytt fra Rotary i Norge

Loading RSS...

District - Rotary RSS

Loading RSS...